Op woensdag
6 juli worden het Staalmanpark en Beer de Staalman feestelijk geopend. Eind
april is de laatste hand gelegd aan de ruim 10 meter hoge Beer de Staalman.
Inmiddels is het Staalmanpark ook gereed. Dit wordt op woensdag 6 juli
feestelijk gevierd.
Programma
6 juli
Vanaf 12.00
uur is iedereen van harte welkom om de opening bij te wonen. Portefeuillehouder
Stedelijke Vernieuwing Paulus de Wilt luidt de opening van het park in, ook
kunstenaar Florentijn Hofman zal een toelichting geven.
Naast de
opening van het Staalmanpark en Beer de Staalman wordt ook de aftrap gegeven
voor de JOGG aanpak (Jongeren op Gezond Gewicht) in de
Delflandplein-/Staalmanpleinbuurt. Deze aanpak zorgt bijvoorbeeld voor een
gezond voedingsbeleid voor scholen. Portefeuillehouder Jesse Bos en wethouder
Sport Eric van der Burg zullen gezamenlijk het programma inluiden. Albert Heijn
verzorgt voor de kinderen van twee basisscholen uit de buurt en de lokale JOGG
partijen en bedrijven een gezonde ‘ik eet het beter-lunch’.
Na het
officiële gedeelte volgt er een feestelijke middag met muziek, workshops, sport
en spel. De middag wordt afgesloten met een barbecue.
Achtergrond
In
2005-2006 heeft Face Your World in opdracht van Stadsdeel Slotervaart en de
Alliantie een kunst- en ontwerptraject georganiseerd waarin leerlingen van in
de wijk gelegen scholen samen met buurtbewoners, jongeren van Streetwise en
medewerkers van de leerwerkplaats De Blauwe Olifant het ontwerp van het
Staalmanpark hebben gemaakt. Tijdens dit ontwerptraject is ook het idee
ontstaan voor het kunstwerk Beer de Staalman. Beer de Staalman is een
initiatief van de betrokken jongeren en verbeeldt de trots van de bewoners, hun
zelfredzaamheid tijdens de lange periode van stedelijke vernieuwing en
versterkt de samenhang die er in de buurt is. Het participatietraject is in
2006 bekroond met de Zilveren Pluim van het Ministerie van VROM.
Kunstenaar
Florentijn Hofman heeft het ontwerp voor het beeld gemaakt. Job Saltzherr van
JobArt heeft de realisatie van het kunstwerk voor zijn rekening genomen. Het
beeld is mogelijk gemaakt door bijdragen van het Amsterdams Fonds voor de
Kunst, Stichting Kunst en Openbare Ruimte, Cirque du Soleil, de Alliantie en
Stadsdeel Nieuw-West. Heddes Bouw heeft de sokkel gemaakt en aangeboden, De
beer is afgewerkt met een natuurlijk mineraal verfsysteem op basis van silicaat
beschermd met een anti-graffitilaag.
‘Ik eet het
beter’ is een overkoepelend educatief platform van Albert Heijn gericht op
kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Onder dit platform vallen verschillende
initiatieven die leerlingen actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon.
Alle ik eet het beter-programma’s worden ontwikkeld met advies van het
Voedingscentrum. Het succes van dit programma is de positieve insteek: leuk en
aansprekend, niet belerend.
Noot
voor de redactie:
U bent van
harte welkom om de opening van het park, de beer en de aftrap van JOGG te
verslaan. Voor meer informatie over de opening van het park en de beer kunt u
contact opnemen met Joost Riesewijk van de afdeling communicatie via 020 –
2536322 of via j.riesewijk@nieuwwest.amsterdam.nl.
Voor meer
informatie over de JOGG aanpak kunt u terecht op www.amsterdam.nl/jogg of u kunt contact
opnemen met Hiske Kramer via H.Dermout.Cramer@dmo.amsterdam.nl
of via 020 – 2518603.
Locatie is
het Staalmanpark, langs de Wilhelmina Druckerstraat in de Staalmanpleinbuurt,
Stadsdeel Nieuw-West.