20-06-2011

6 juli feestelijke opening Staalmanpark en Beer de Staalman

Op woensdag 6 juli worden het Staalmanpark en Beer de Staalman feestelijk geopend. Eind april is de laatste hand gelegd aan de ruim 10 meter hoge Beer de Staalman. Inmiddels is het Staalmanpark ook gereed. Dit wordt op woensdag 6 juli feestelijk gevierd.



Programma 6 juli 
Vanaf 12.00 uur is iedereen van harte welkom om de opening bij te wonen. Portefeuillehouder Stedelijke Vernieuwing Paulus de Wilt luidt de opening van het park in, ook kunstenaar Florentijn Hofman zal een toelichting geven.
Naast de opening van het Staalmanpark en Beer de Staalman wordt ook de aftrap gegeven voor de JOGG aanpak (Jongeren op Gezond Gewicht) in de Delflandplein-/Staalmanpleinbuurt. Deze aanpak zorgt bijvoorbeeld voor een gezond voedingsbeleid voor scholen. Portefeuillehouder Jesse Bos en wethouder Sport Eric van der Burg zullen gezamenlijk het programma inluiden. Albert Heijn verzorgt voor de kinderen van twee basisscholen uit de buurt en de lokale JOGG partijen en bedrijven een gezonde ‘ik eet het beter-lunch’.

Na het officiĆ«le gedeelte volgt er een feestelijke middag met muziek, workshops, sport en spel. De middag wordt afgesloten met een barbecue. 



Achtergrond 
In 2005-2006 heeft Face Your World in opdracht van Stadsdeel Slotervaart en de Alliantie een kunst- en ontwerptraject georganiseerd waarin leerlingen van in de wijk gelegen scholen samen met buurtbewoners, jongeren van Streetwise en medewerkers van de leerwerkplaats De Blauwe Olifant het ontwerp van het Staalmanpark hebben gemaakt. Tijdens dit ontwerptraject is ook het idee ontstaan voor het kunstwerk Beer de Staalman. Beer de Staalman is een initiatief van de betrokken jongeren en verbeeldt de trots van de bewoners, hun zelfredzaamheid tijdens de lange periode van stedelijke vernieuwing en versterkt de samenhang die er in de buurt is. Het participatietraject is in 2006 bekroond met de Zilveren Pluim van het Ministerie van VROM.


Kunstenaar Florentijn Hofman heeft het ontwerp voor het beeld gemaakt. Job Saltzherr van JobArt heeft de realisatie van het kunstwerk voor zijn rekening genomen. Het beeld is mogelijk gemaakt door bijdragen van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stichting Kunst en Openbare Ruimte, Cirque du Soleil, de Alliantie en Stadsdeel Nieuw-West. Heddes Bouw heeft de sokkel gemaakt en aangeboden, De beer is afgewerkt met een natuurlijk mineraal verfsysteem op basis van silicaat beschermd met een anti-graffitilaag. Meer informatie is te vinden op.

‘Ik eet het beter’ is een overkoepelend educatief platform van Albert Heijn gericht op kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Onder dit platform vallen verschillende initiatieven die leerlingen actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon. Alle ik eet het beter-programma’s worden ontwikkeld met advies van het Voedingscentrum. Het succes van dit programma is de positieve insteek: leuk en aansprekend, niet belerend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten