Programma 6 juli
Vanaf 12.00 uur is iedereen van harte welkom om de opening bij te wonen. Portefeuillehouder Stedelijke Vernieuwing Paulus de Wilt luidt de opening van het park in, ook kunstenaar Florentijn Hofman zal een toelichting geven.
Naast de
opening van het Staalmanpark en Beer de Staalman wordt ook de aftrap gegeven
voor de JOGG aanpak (Jongeren op Gezond Gewicht) in de
Delflandplein-/Staalmanpleinbuurt. Deze aanpak zorgt bijvoorbeeld voor een
gezond voedingsbeleid voor scholen. Portefeuillehouder Jesse Bos en wethouder
Sport Eric van der Burg zullen gezamenlijk het programma inluiden. Albert Heijn
verzorgt voor de kinderen van twee basisscholen uit de buurt en de lokale JOGG
partijen en bedrijven een gezonde ‘ik eet het beter-lunch’.
Na het
officiële gedeelte volgt er een feestelijke middag met muziek, workshops, sport
en spel. De middag wordt afgesloten met een barbecue.
Achtergrond
In 2005-2006 heeft Face Your World in opdracht van Stadsdeel Slotervaart en de Alliantie een kunst- en ontwerptraject georganiseerd waarin leerlingen van in de wijk gelegen scholen samen met buurtbewoners, jongeren van Streetwise en medewerkers van de leerwerkplaats De Blauwe Olifant het ontwerp van het Staalmanpark hebben gemaakt. Tijdens dit ontwerptraject is ook het idee ontstaan voor het kunstwerk Beer de Staalman. Beer de Staalman is een initiatief van de betrokken jongeren en verbeeldt de trots van de bewoners, hun zelfredzaamheid tijdens de lange periode van stedelijke vernieuwing en versterkt de samenhang die er in de buurt is. Het participatietraject is in 2006 bekroond met de Zilveren Pluim van het Ministerie van VROM.
Kunstenaar Florentijn Hofman heeft het ontwerp voor het beeld gemaakt. Job Saltzherr van JobArt heeft de realisatie van het kunstwerk voor zijn rekening genomen. Het beeld is mogelijk gemaakt door bijdragen van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stichting Kunst en Openbare Ruimte, Cirque du Soleil, de Alliantie en Stadsdeel Nieuw-West. Heddes Bouw heeft de sokkel gemaakt en aangeboden, De beer is afgewerkt met een natuurlijk mineraal verfsysteem op basis van silicaat beschermd met een anti-graffitilaag. Meer informatie is te vinden op.
‘Ik eet het
beter’ is een overkoepelend educatief platform van Albert Heijn gericht op
kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Onder dit platform vallen verschillende
initiatieven die leerlingen actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon.
Alle ik eet het beter-programma’s worden ontwikkeld met advies van het
Voedingscentrum. Het succes van dit programma is de positieve insteek: leuk en
aansprekend, niet belerend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten